Van monolith naar microservices

GreenCommerce is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen, veel gebruikt product waar nog steeds volop ontwikkeling in plaatsvindt. Vanwege de grootte van het product en de afhankelijkheden tussen processen, wordt het echter steeds lastiger om bestaande functionaliteiten uit te breiden of zelfs te vervangen voor nieuwe. De processen die binnen het product geautomatiseerd worden, zijn in de loop van de tijd erg nauw met elkaar verbonden geraakt, waardoor we op dit moment tegen een aantal grenzen aan het aanlopen zijn. Hierbij kunnen de snelheid van ontwikkeling, onderhoudbaarheid, schaalbaarheid, flexibiliteit en toekomstbestendigheid onder druk komen te staan. Kleine aanpassingen hebben soms grote gevolgen en het geheel aan functionaliteiten is door vrijwel niemand meer volledig te overzien.

Een situatie die volgens ons in de toekomst niet houdbaar zal zijn en, gezien de snel veranderende wereld om ons heen, geen goede basis is om op een agile manier te blijven werken en direct in te kunnen spelen op veranderingen en kansen die de markt biedt.

Met de opkomst van trends zoals “post-modern ERP”, microservice architecturen en Software-as-a-Service (SaaS) oplossingen zijn we op zoek gegaan naar een manier om het product goed voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen en zo problemen als ontwikkelsnelheid, onderhoudbaarheid en flexibiliteit aan te pakken.

De grote, monolithische GreenCommerce applicatie zoals we die jaren hebben gekend zal geleidelijk worden omgevormd naar een nieuwe architectuur waarbij losse (micro)services samen het geheel vormen. Uiteraard is dit een proces dat niet overnight gedaan kan worden, maar waarbij iedere keer een stapje in de juiste richting zal worden gezet.

Wat betekent dit voor GreenCommerce?
De technische architectuur van GreenCommerce zal een groot verandertraject ondergaan, waardoor iedere keer een stapje in de juiste richting wordt gezet. Op de achtergrond wordt sinds de Basilicum release al hard gewerkt aan deze stapjes en door middel van de kwartaal releases worden de aanpassingen geleidelijk naar productie-omgevingen gebracht.

Functioneel gezien zal de focus steeds meer worden gelegd op de “core business processen” die GreenCommerce nu reeds faciliteert. Een product dat bestaansrecht wil hebben, moet erg goed zijn in haar “core features” om zo de meeste waarde te kunnen blijven toevoegen voor haar gebruikers. Nieuwe of bestaande functionaliteiten die in het verleden “bovenop” deze basis zouden worden gestapeld, zullen in de nabije toekomst vaker als losse services worden beschouwd, of zelfs uit de bestaande basis losgemaakt worden, om zo in het kader van toekomstbestendigheid en flexibiliteit een betere uitgangspositie te creëren. Een goed voorbeeld hiervan is de onlangs ontwikkelde fustmodule, waarbij de functionaliteiten in een losse “microservice” zijn verwerkt en dus volledig onafhankelijk van GreenCommerce te werk gaat.

Daarnaast zullen we bij nieuwe functionaliteiten die buiten de “core processen” van GreenCommerce vallen vaker op zoek gaan naar de mogelijkheden om te koppelen aan bestaande alternatieven (zoals SaaS oplossingen). Vanzelfsprekend worden dit soort samenwerkingen pas aangegaan als de alternatieven van hoog niveau zijn en het koppelen meer waarde voor onze klanten oplevert dan een in-house ontwikkeling zou doen. Er zijn immers veel gespecialiseerde applicaties op de markt die ontwikkeld worden door experts op dat gebied. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen aan financiële- of CRM-applicaties in plaats van het wiel zelf opnieuw uit te vinden.

Toekomst
Niemand weet wat de toekomst gaat brengen, ook wij niet. Wat we wel merken is dat de wereld steeds sneller verandert, zowel qua techniek als qua business. Start-ups groeien keihard en grote organisaties kunnen plots omvallen. Daarnaast groeien de nieuwe technieken en frameworks als kool en moeten software ontwikkelaars flink aan de bak om bij te blijven. 

Eén van de belangrijkste eigenschappen van succesvolle bedrijven en producten zal de mate zijn waarin mee kan worden gegaan met - en kan worden ingespeeld op - de veranderingen die de markt meemaakt en gaat meemaken. Ook de AGF-sector zal flinke veranderingen gaan meemaken, onder andere door innovaties in de sector en de toepassing van nieuwe technologieën. Wij willen daar als JEM-id met GreenCommerce op voorsorteren en de juiste voorbereidingen getroffen hebben om klaar te zijn voor komende veranderingen en snel en effectief mee te kunnen blijven veranderen.

Martijn van Andel

Meer uit je processen halen?

Ik help je graag verder!

Contact