Transportal 2.0 - uitwisselen van transportopdrachten via FreshBabel - GreenCommerce

Uitwisselen van transportopdrachten via FreshBabel - Transportal 2.0

Gepost door  Jill van der Knaap   op  15 februari 2024

Een nieuwe koppeling tussen opdrachtgevers en transporteurs die via real-time informatie met elkaar kunnen samenwerken. Met de Transportal 2.0 wordt de huidige koppeling verfijnd door een integratie met FreshBabel, waardoor berichten gemakkelijk met elkaar uitgewisseld kunnen worden. In het eerste kwartaal van 2024 is de technische voorbereiding uitgevoerd, waarna later dit jaar de focus gelegd zal worden op het verlichten van de administratieve lasten. In deze update vertellen developers Joost en Dave wat gebruikers kunnen verwachten.

In samenwerking met Daily Logistics Group (DLG DailyFresh) is jaren geleden de Transportal opgezet. Momenteel wordt de oplossing door verschillende GreenCommerce klanten en transporteurs gebruikt. Naast de informatie-uitwisseling m.b.t. logistieke afspraken, heeft de Transportal ook een belangrijke rol gespeeld tijdens de Brexit fase. DLG DailyFresh en andere transporteurs werden via de Transportal geïnformeerd over geplande transportopdrachten. Later is DLG DailyFresh ook als douane-afhandelaar gaan optreden en is FreshBabel ingezet om douane-informatie uit te wisselen.

In dit kwartaal is de bestaande techniek omgezet naar een berichtenstroom via FreshBabel, met functioneel dezelfde mogelijkheden als de huidige Transportal. Later dit jaar zullen er uitbreidingen volgen waarbij de transporteur ook informatie kan terugsturen. Momenteel is de informatiestroom vanuit de Transportal namelijk eenzijdig: van GreenCommerce naar transporteur. Dave begint: “De transporteur schiet nu alleen een status terug, maar kan geen aanvullende informatie kwijt. In de nieuwe situatie wordt een tweerichting communicatie gecreëerd, waarbij de transporteur ook facturen en douane gerelateerde documenten kan terugsturen.” Zo kunnen bedrijven ook profiteren van digitale aanleveringen van logistieke statussen, douanegerelateerde zaken en digitale facturen van transporten.

In de nieuwe situatie wordt de techniek van FreshBabel gebruikt om de communicatie tussen de systemen te faciliteren. Joost haakt in: “FreshBabel hanteert één standaard waarmee berichten kunnen worden verzonden en ingelezen. Er bestond nog geen transportbericht in de bestaande communicatie, dus die hebben we voor dit project toegevoegd.” Dit zijn instructies die naar de transporteur gestuurd kunnen worden. Daarnaast kunnen er aanvullende documenten worden verstuurd naar de transporteur, zoals de afleverbon en de CMR. “Verder zijn er voorbereidingen gedaan in de techniek om informatie terug te ontvangen van de transporteur. Denk aan de werkelijke laad- en lostijden maar ook getekende documenten voor de export.” aldus Joost.

Het grote voordeel is dat het voor gebruikers van de Transportal 2.0 stukken eenvoudiger wordt om facturen af te letteren. Dit zorgt voor minder papierwerk en arbeid rondom de facturatie. Dave gaat verder: “De eerstvolgende stap is het opstarten van de pilot met transporteurs om te testen of de gemaakte functionaliteiten naar behoren werken. In het laatste kwartaal van 2024 zullen de ontwikkelingen in GreenCommerce gemaakt worden om het afletteren van facturen te vereenvoudigen.”

De ontwikkelingen voor de Transportal 2.0 zijn interessant voor alle huidige Transportal gebruikers en bedrijven die niet met eigen transport werken maar dit uitbesteden aan een externe partij. “Verder is het ook een mooie tool voor transporteurs om op een efficiënte manier met onze klanten te gaan samenwerken.” sluit Dave af.

Vragen of meer informatie?
Heb je vragen over de Transportal 2.0 of zou je graag meer informatie willen? Neem dan contact met ons op via info@greencommerce.nl of bel naar 0174 -642 622.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang als eerste alle updates over GreenCommerce.

Aanmelden