Specialisatie in de AGF-sector. - GreenCommerce.NET

Hoe kunnen AGF bedrijven d.m.v. specialisatie waarde toe blijven voegen?

Leestijd: 5 minuten

Door het toevoegen van IT oplossingen willen we bijdragen aan het behoud van de wereldwijde voortrekkersrol van de Nederlandse AGF-sector. Daarom kijken wij continu naar trends, de invloed voor de sector en hoe wij hier als JEM-id mee omgaan. In komende updates nemen wij jullie o.a. mee in onze visie op verschillende trends, te beginnen met: ‘specialisatie’.

Future proof development: In gesprek met team AGF

AGF-bedrijven specialiseren zich steeds vaker

Één van de trends die wij steeds vaker zien, is ‘specialisatie’. Om waarde toe te kunnen blijven voegen is het noodzakelijk dat bedrijven zich blijven onderscheiden. Wij zien met name een toename op het gebied van merkvorming bij producenten en ervaren daarnaast dat de sector een verandering doormaakt waarbij de handelsketen naar een handelsnetwerk evolueert. 

Merkvorming
Steeds meer bedrijven besteden meer aandacht aan het op de markt brengen van merken in de AGF branche. Waar dit in het verleden al het geval was voor (niche)producten zoals cressen, kruiden, snackgroenten en exoten, worden ook steeds vaker producten zoals tomaten, paprika’s en komkommers als merk met bijpassende consumentenverpakkingen gepositioneerd. Telers en handelsbedrijven proberen zich hierdoor te onderscheiden van de concurrenten en indirect (via retailers) een connectie op te bouwen met eindgebruikers; de consumenten. Klantbeleving speelt hierbij een belangrijke rol. Bedrijven denken goed na over hoe ze deze eindgebruikers op de juiste manier kunnen bereiken. Om de naamsbekendheid onder deze doelgroep te vergroten en de band te versterken, worden er complete campagnes gecreëerd. Offline gebeurt dit vooral door merkproducten op events te laten proeven en hierbij tips, zoals gerechten, te delen. Online gebeurt dit door websites, mailings naar consumenten en het delen van tips op social media. Ook spelen (micro) influencers steeds vaker een belangrijke rol. Denk hierbij aan foodbloggers of Instagrammers die gerechten delen met specifieke ‘merkproducten’ en hiermee de juiste doelgroep bereiken. Doordat er steeds meer consumenten ‘fan’ worden van het merk, wordt vraag gecreëerd, waardoor het voor supermarkten en groothandels aantrekkelijk wordt om deze merken in te kopen en te verkopen. 

Van handelsketen naar handelsnetwerk
Een ander onderwerp dat wij aandachtig volgen, is de verschuiving die plaats lijkt te vinden in de handelsketen. Momenteel verplaatsen producten via verschillende schakels van producent naar retail (bijvoorbeeld van teler naar handelsbedrijf, naar exporteur, naar supermarkt/groothandel). 

Een interessante ontwikkeling is dat door o.a. de doorzettende schaalvergroting en internationalisering, de handelsketen uit minder schakels komt te bestaan. Doordat de lijntjes korter worden, vinden er minder transacties plaats voordat het product de uiteindelijke bestemming bereikt. Bedrijven die zich veelal in deze keten bevinden, maar niet als producent of retailer, zien de noodzaak om unieke diensten aan te bieden om waarde toe te blijven voegen en onderdeel te blijven van de handelsketen. De term ‘service provider’ wordt hier regelmatig voor gebruikt, wat een passende naam lijkt te zijn voor spelers die zich steeds meer specialiseren in diensten op transacties in de keten. 

Deze vorm van specialisatie uit zich met name in activiteiten die te maken hebben met bijv. logistiek, ompak/verpak, rijpen, keuren, op/overslag en orderpicking. Zo zien we bedrijven die zich voorheen met meerdere activiteiten zoals handel, export en verpakken bezighielden, steeds vaker één richting kiezen waardoor specialisten ontstaan. Productie-specialisten beschikken bijv. over verschillende verpakkingslijnen en worden ook experts op het gebied van verpakkingsmaterialen, versheid en kwetsbaarheid van producten én de duurzaamheid en milieubelasting rondom deze verpakkingen. 

Op het gebied van logistiek ontstaan steeds vaker fourth party logistics (4PL) partijen die andere bedrijven ontzorgen op het gebied van ketenlogistiek. Deze bedrijven zoeken naar bijv. de meest efficiënte of meest duurzame manier om de logistieke keten van één of meerdere transacties af te handelen. Zij nemen bijv. de transportplanning en/of het voorraadbeheer uit handen, zonder dat ze zelf over transport- of warehousematerieel beschikken. 

De verschuiving in rolverdeling van bedrijven in de sector zorgt ervoor dat de bekende handelsketen langzaamaan verandert. Er ontstaat een handelsnetwerk waarbij iedere speler unieke waarde toevoegt aan de keten:

Wat doet JEM-id om in te spelen op specialisatie en samenwerkingen? 

Wij focussen ons op oplossingen die grip geven op dagelijkse processen in de AGF sector en op het bieden van koppelingen met partners die excelleren op hun gebied. Wanneer verschillende service providers ieder hun waarde toevoegen, wordt het steeds belangrijker dat de daarbij behorende administratie helder is en makkelijk verwerkt kan worden zonder dat dit door deze verschillende partijen overgetypt hoeft te worden. Om de samenwerkingen en communicatie tussen de verschillende AGF handelsbedrijven en dienstverleners te ondersteunen, hebben wij de digitale koppeling FreshBabel Messenger ontwikkeld. Met deze koppeling komt een netwerk aan digitale connecties beschikbaar. Hierdoor kunnen bedrijven onderling berichten uitwisselen, en direct inlezen en verwerken in het softwaresysteem. Denk hierbij aan het automatisch verwerken en versturen van berichten rondom orders, verladingen, facturen, logistiek, etc. Het overtypen van informatie vanuit e-mails, PDF’s, Whatsapp, telefoongesprekken en Excel-sheets komt hierbij grotendeels te vervallen, wat tijd scheelt en typefouten voorkomt. 

Ook denken wij dat er veel veranderingen gaan plaatsvinden in de commerciële processen. De online verkopen stijgen jaarlijks en binnen vele sectoren is verkoop via (B2B) webshops niet meer weg te denken. Ook in de sierteeltsector verloopt de handel inmiddels voor 70-80% online. Een goede B2B webshop of handelsplatform zorgt ervoor dat klanten makkelijk kunnen bestellen en toegang hebben tot real-time informatie over voorraden en gepersonaliseerde prijzen. 

Om daarop voorbereid te zijn, zijn we FreshBabel Supply gestart, zodat er middels diverse pilots en experimenten kan worden ingespeeld op bewegingen en veranderingen in de sector. FreshBabel Supply biedt mogelijkheid om het assortiment en het aanbod van verschillende AGF leveranciers direct inzichtelijk te maken voor kopers. Leveranciers kunnen hier voorradige producten met klantspecifieke prijzen aanbieden, wat vervolgens automatisch en real-time zal worden bijgewerkt, zodra er digitaal bestellingen worden geplaatst. De bijbehorende orderafhandeling sluit hierbij naadloos aan op softwarepakketten zoals GreenCommerce.

We willen je graag uitnodigen om van gedachte te wisselen over bovenstaand onderwerp. Wil je meedenken of heb je vragen, neem dan contact op met Martijn van Andel via: martijn@jem-id.nl

Martijn van Andel

Meer uit je processen halen?

Ik help je graag verder!

Neem contact op

GreenCommerce maakt gebruik van analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren, om uw voorkeuren te onthouden en om informatie te kunnen geven waardoor de website kan worden verbeterd.


Door op akkoord te klikken, geeft u toestemming om Cookies te gebruiken.

 Klik hier 

voor meer informatie.

Ja, ik ga akkoord